Buscar

Page

#5 : Okonomiyaki! versi Malaysia =)

Assalamualaikum!! ^_^

15 July lepas aku ada post gambar breakfast  aku made by My Otoosan (Err.. Ayah. Ayah. Hehe!)
Ekceli, malam tu aku dah tak larat nak kemas dapur, so, aku tergolek awal la dengan dapur yang dibiarkan kusut masai begitu sahaja. Huhu. 

Harap maaf Encik Dapur!.

Pagi tu aku bangun2 je ayah dah sibuk2 kat dapur. Tak berani nak kacau. Mana tahu ayah tengah cari tahap "ketenangan jiwa" beliau di dapur yang handsome ketika itu. haha. Untuk meneutralkan semua rasa serba serbi kesalahan pada ayah masa tu, aku pun pergi lah kemas almari buku ayah.
Tiba-tiba..hidung yang diberikan tuhan yang terletak kemas dibahagian tengah muka menerima signal yang tidak asing lagi ketika itu ;-
 Ya! Bau makanan! Sniff sniff!

Okonomiyaki versi Malaysia
Wonggeh! 
Disebabkan Makcu aku dah acap kali menyatakan hasrat beliau untuk buat Okonomiyaki dan memerlukan resepinye dengan kadar yang segera, maka terbitlah satu post yang sangat2 latest khas untuk beliau! 
(15 July - 2 Aug :: Sememangnya satu tempoh yang boleh membasikan Okonomiyaki kau tu XD )
buat muka kiut. buat muka kiut. beli jiwa. hehe!
******************JOM MASAK!*******************

Disebalik tabir...
Ingredients :
 1. >1/4 kobis 
2. >1 carrot
3. >1 bawang
4. >2helai daun bawang
5. taugeh seploh sen
6. 1tbsp tepung gandum
7. 3 biji telur
8. Garam 
9. Cheddar Cheese* Ikut mung la nak letak ke tak
10. Black/White Pepper 
11. Mayonise
semua barang2 yang korang rasa boleh hiris korang hiris la. (barang2 yang bertanda ">")
 kalau taugeh pun korang hiris gak meh sini aku hiriskan korang pulak =p

Okeh, sume barang2 dah prepare?  

1. Mix kan bahan 1-10. Kacau hingga sebati, tak payah nak tambah-tambah air.
2. Guna "Pan" untuk sesi penggorengan Okonomiyaki ni. 
But, kalau korang ada kuali yang macam buat roticanai tuh lagi best! Siriyes!
3. Panaskan minyak / buter pun bolleh~!
4. Masukkan semua bahan2 tadi, rata2 kan dan dia akan kelihatan macam telur dadar yang biasa korang buat dikala lapor sangat2. Hehe!
5. Api xyah bsau bna. kang itam.
6. agak2 cam da nak masak tu piciit mayonis tadi. buat lah bentuk ape pun. ikut suke korang. hehe
 
*******************************************
kalau macam tak paham ape bende laa yang aku cerita tadi, boleh pi cari kat TIUB ANDA a.k.a YOUTUBE...search OKONOMIYAKI.. orang jepun ade bancuhan die.. tapi bile sampai melesia korang bancuh je la cam nak buat telur dadar / cucur! 

Selamat mencuba dengan selamat! ^_^

1. Mix kan bahan 1-10. kacau hingga sebati, tak payah tambah air.
2.  Amek "pan" dari korang punya almari  kuali periuk dansegalabagaitu2. Panaskan minyak / butter pun boleh!3.  

0 comments:

Post a Comment